Besøget
by Louise Juhl Dalsgaard
Det er det samme dag efter dag. Således også denne mandag. Udenfor regner det. Indenfor ligger aviserne fra weekenden urørte på måtten. Endnu en dag hvor gardinerne ikke har været trukket fra, så man nu sidst på eftermiddagen knapt bemærker, at skumringen har overtaget. Tiden har ligesom mistet sin betydning her i stuen. Morgen, formiddag, middag eller aften. Alt synes dunkelgråt.
Hun ligger i stuen på en slidt metalseng med tæpper tilfældigt fordelt over den spinkle krop. Hun trækker vejret dybt – næsten hivende. Øjnene er lukket og kun øjenlågenes sitren vidner om, at hun er i live. Ubehageligt afslørende. Fjernsynet fungerer som eneste belysning denne tidlige aften. Skærmens blålige genskin farver stuen. Hun sover.
Først da pausetonens vedvarende hylen fylder rummet, sætter hun sig forvirret op. Rækker ud efter fjernbetjeningen og slukker for apparatet. Hun slænger det ene ben ud over sengens metalkant og skutter sig en anelse, da et stykke blottet hud møder det kolde metal. Hun sidder lidt. Ikke vågen. Ikke sovende.
Hun går ud i køkkenet, står et øjeblik ubeslutsom, så fylder hun elkedlen med vand. Åbner lågen til skabet over komfuret, og tager – først én – dernæst endnu en kop ud og stiller på køkkenbordets melerede plade. Dåsen med pulverkaffe bliver hentet frem: Fire skefulde i hver kop. Præcis. Da vandet spilkoger lyder det karakteristiske klik fra afbryderen. Hun hælder vand i kopperne. Trækker hastigt hånden lidt til sig, da dampen fra kedlen rammer hendes hånd. Hun ømmer sig lidt.
Smør, syltetøj og en brødkniv. Hvidt brød i den flettede kurv. Nøjagtigt som alle andre dage. Hun stiller bakken ind på sofabordet og lader sig falde på plads i den umage sofa. Hun ser lille ud, som hun sidder der, kun iført en tynd t-shirt i den stormønstrede sofa. Lyden af hendes hæse vejrtækning er den eneste lyd i rummet. Hun stryger en tændstik og tænder en cigaret. Nummer nitten i dag.
Hun når kun at tage to hvæs. Drejer så pludselig overkroppen, som reagerer hun på en lyd. Rejser sig og går ud til entredøren.
Hun åbner forsigtigt døren til trappeopgangen, og lyser op i et smil. Åbner en anelse mere, så der bliver plads til at passere i den smalle entre. Hun går ind i stuen påny. Tøver et sekund førend hun hvisker noget. Ikke hørbart. Peger istedet med sin rynkede finger på bakken med kopperne. Hun virker lidt befippet: Benene tripper uroligt under bordet og hendes åndedræt er stødende hektisk. Hun stryger umærkeligt en hånd gennem det uredte hår og virker uvant med situationen.
Sætter sig så endelig i sofaen igen. Den nu lunkne kaffe, står stadig på bordet. Hun griber om koppen og spilder en anelse på bordet. Hurtigt og uden tøven trækker hun en t-shirt af sin spinkle overkrop og tørrer den spildte kaffe af bordpladen. En anelse febrilsk, som frygter hun, at nogen bemærker optrinnet. Hun sidder nu kun iklædt trusser, og det er tydeligt at hun fryser. Brystvorterne trækker sig sammen som knuder og armene er dækket af gåsehud.
Hun rejser sig for at at trække trøjen over hovedet igen. Står stille et øjeblik og sætter sig så tungt med den plettede t-shirt knuget mellem hænderne.
Lyden af hendes hvæsende åndedræt virker så høj i den tomme stue. Kun et urs højlydte tikken vidner om en verden udenfor. Og så: lyden af trin på trappen. Den sagte lyde synes at forskrække hende. Hun ser sig lidt forvirret omkring, men falder til ro, da hendes øjne falder på den fyldte bakke. Kaffen, smørret og brødkurven. ”Gudskelov”, mumler hun lavt.
Løfter endelig koppen og nikker over bordet. Byder af brødet og smiler lidt vemodigt, da kurven kommer urørt tilbage.
Du har da snart nok interessante personkarakterer til en roman 🙂
Ja, men sammenhængen mangler vist 🙂
En ting ad gangen 🙂
Nu kender du dine personer og ved, hvordan de ville handle i forskellige situationer.
Ja du har måske ret. En dag romanen skriver sig selv. Uden min indblanding. Se: Dét ville være at skrive fremfor at BEskrive 🙂
Kære Maria: Tak fordi du hænger på. Det er – oprigtig talt – guld værd! 🙂
“Det var en mørk og stormfuld nat…” (bare et forslag til en begyndelse?)
Hvordan var det nu: Skrive, ikke beskrive? Svært, hva’ 😉
Kære beolog: Fremragende forslag 😀
Kære Læseren:
Da jeg først skrev om besøget, var det et forsøg. På alene at iagttage. Altså ikke noget med at værdilægge hendes ensomhed. Men blot registrere: Kold seng. Cigaretter. Kaffe. Lys og mørke.
Men det blev så koldt. Så kynisk. Og det kunne jeg ikke rumme: At dette stakkels ensomme menneske, der kun i fantasien mrker nærhed, også af mig skulle være “en identitet” Et personnummer. Det nænnede jeg ikke 🙁
Og netop defor er mit utopiske projet dødsdømt fra start (skrive ikke BEskrive). Fordi jeg er alt for involveret. Fordi jeg ikke evner objektiviteten. Tolerance, flersidighed: Jo. Men ikke den “rene” iagttagelse. At stille mig udenfor. Mine egne tab og min egne længsler smitter af. Farver mit syn, på det jeg skriver.
Og det er øv! Nederlag! Men det stopper mig ikke. Så må jeg forsøge noget andet. Mest fordi uden skriften er jeg sgu rimelig fortabt. Og fortabthed sælger ikke særlig godt og er ikke særlig godt grundlag for en tilværelse.
The show must go on. Prøver videre…
😉
… her skriver du om, at du er fortabt uden skriften. Jeg tror nu, fortabthed kan sælge ret godt, hvis det er skrevet/beskrevet/nedskrevet fandens godt. Jeg tænker, at du rent faktisk skal ind og røre og klæbe og fedte ordene ind i dig selv, rive og flå og kradse og bide – og SÅ løfte fortællingen et andet sted hen. Alt er perception. Du kan ikke fortælle noget uden din og min perception. Eller hva’? Hva’?
Stykket om besøget, redigeret:
Det er det samme dag efter dag. Også mandag med regn ude. Inde ligger aviser urørt på måtten. En mandag hvor gardinerne ikke har været trukket fra og det er svært at se, at skumringen har overtaget. Tiden har ligesom mistet betydning her i stuen. Morgen, formiddag, middag, aften. Alt synes dunkelgråt.
Hun ligger i stuen på en slidt metalseng med tæpper tilfældigt fordelt over den spinkle krop. Hun trækker vejret dybt og hivende. Øjnene er lukkede og kun øjenlågenes sitren viser, at hun er i live. Ubehageligt afslørende. Fjernsynet er eneste lys. Skærmens blålige skin farver stuen. Hun sover.
Da pausetonens vedvarende hylen fylder rummet, sætter hun sig forvirret op. Rækker ud efter fjernbetjeningen og slukker. Hun slænger det ene ben ud over sengen og skutter sig en anelse, da et stykke blottet hud møder det kolde metal. Hun sidder lidt. Ikke vågen. Ikke sovende.
Hun går ud i køkkenet, står et øjeblik ubeslutsom, så fylder hun elkedlen med vand. Åbner lågen til skabet over komfuret, og tager – først én – dernæst endnu en kop ud og stiller på køkkenbordets melerede plade. Fra dåsen med pulverkaffe: Fire skefulde i hver kop. Da vandet spilkoger klikker afbryderen. Hun hælder vand i kopperne. Trækker hastigt hånden lidt til sig, da dampen fra kedlen rammer. Hun ømmer sig lidt.
Smør, syltetøj og en brødkniv. Hvidt brød i den flettede kurv. Nøjagtigt som alle andre dage. Hun stiller bakken ind på sofabordet og lader sig falde på plads i sofaen. Hun ser lille ud, som hun sidder der, kun iført en tynd t-shirt i den stormønstrede sofa. Den hæse vejrtækning er eneste lyd i rummet. Hun stryger en tændstik og tænder en cigaret. Nummer nitten i dag.
Hun når kun at tage to hvæs. Drejer så pludselig overkroppen, som reagerer hun på en lyd. Rejser sig og går ud til entredøren.
Hun åbner forsigtigt døren til trappeopgangen, og lyser op i et smil. Åbner en anelse mere, så der bliver plads til at passere i den smalle entre. Hun går ind i stuen påny. Tøver et sekund førend hun hvisker noget. Ikke hørbart. Peger istedet med en rynket finger på bakken med kopperne. Hun virker lidt befippet: Benene tripper uroligt under bordet og åndedrætte er stødende hektisk. En hånd stryger gennem det uredte hår.
Sætter sig så endelig i sofaen igen. Den lunkne kaffe, står på bordet. Hun griber om koppen og spilder en anelse på bordet. Hurtigt og uden tøven trækker hun t-shirten af og tørrer den spildte kaffe af bordpladen. En anelse febrilsk, som frygter hun, at nogen bemærker optrinnet. Hun sidder nu kun iklædt trusser. Brystvorterne trækker sig sammen som knuder og armene er dækket af gåsehud.
Hun rejser sig for at at trække tøjet over hovedet igen. Står stille et øjeblik og sætter sig tungt med den plettede t-shirt knuget mellem hænderne.
Lyden af det hvæsende åndedræt virker høj i den tomme stue. Et urs højlydte tikken vidner om en verden udenfor. Og så: lyden af trin på trappen. De sagte lyde synes at forskrække hende. Hun ser sig lidt forvirret omkring, falder til ro, da øjnene falder på den fyldte bakke. Kaffen, smørret og brødkurven. ”Gudskelov”, mumler hun lavt.
Løfter endelig koppen og nikker over bordet. Byder af brødet og smiler lidt vemodigt, da kurven kommer urørt tilbage.
– – –
Mere økonomisk. Men stadig med ét problem. Hvad skal det til for … ?
Mener du…Læser: “Hvad skal den redigerede version til for?” 😮
Hvad skal en tulipan til for …?
Kære Læseren:
Nu er nytteværdi et lidt belastet begreb i min verden: Er opvokset i en familie, hvor det var helt klart, at nytteværdien var eneste afgørende faktor for berettigelse. Og jeg følte mig ret nytteløs… Men nytte kan naturligvis være bredere defineret end rationel kakulation: At gøre en forskel eksempelvis.
Og derfor beretter jeg også ofte om cirkeldans-mennesker. Mennesker, der står i stampe. Som ikke når frem eller tilbage, men står stille. Holder vejret. Venter. Men som alligevel- i kraft af deres stædige fastholden – gør en forskel. Vidner om en anden tilgangsvinkel. – Ser dem dagligt i mit arbejdsliv,- og jeg siger dig, at de bibriner mig meget!!!
Men selvfølgelig er det klart, at det jeg foretager, er skitser. Jeg leder efter sammenhængen i alle de abrupte skæbner. Noget, der kan binde sammen, og – som du selv skriver – kan løfte fortællingen op over skæbneplanet. Til fortællingens diskurs. Og måske er det mit eget lidt usammenhængende liv, der spærrer lidt for troen på – og modet til – at skabe denne sammenhæng???
Eller en eller anden plat kamp med min fortid om at fastholde retten til det nytteløse???? ( 🙂 )
Og hvor er du da fantastisk gavmild! Du er en øjenåbner for mig. Måske jeg lige pludselig kommer videre, og får taget mig sammen til at træde i forællingens karakter ??? Tusind tak for hjælpen,- og dn økonomiske version er faktisk klar bedre:Don´t tell it,- show it…
PS: Måske er det rigtigt, at jeg ikke behøver amputere mit eget engagement, for at skrive? Jeg kan da håbe …..
Kære Beo: Måske skal tuipanen bare blive en buket? Så den får mere pondus? Bliver mere synlig og smukkere ?
Og så lige en bette onsdagstulipan fra mig til dig,- istedet for den sukkerkugle, jeg snød dig for 😉
😀
Jeg tror ikke, du kan skrive uden dit engagement, jeg tror ikke, du vil skrive uden dit engagement. Jeg synes, du er bedst, når du trykker engagementet helt a’ og bruger dit indre. Nu gentager jeg mig selv.