COVID19 #26
by Louise Juhl Dalsgaard
jeg lytter til en amerikansk podcast
udsendelsen hedder´bowie, jazz and the unplayable piano´
og handler om en berømt koncertmed keith jarrret
fra nitten treoghalvfjerds
jarret det var berømt og berygtet
for kun at ville spille på et ganske
særligt klaver af mærket
bösendorfer 190 imperial
fik ved koncerten i Kølns operahus ved en fejl
stillet et mindre og meget ringe klaver
til sin rådighed:
tonerne i det øvre register
var spinkle og skingre
basregistret uldent og uden bund
ikke desto mindre gennemførte jarret koncerten
han gjorde brug af en
særlig rytmisk figur der gav
tonerne ekstra spændstighed
og koncentrerede sit spil
om midten af klaviaturet
koncerten blev optaget på en
M-5 transportabel båndmaskine
og er i dag kendt som en af
jarrets allerbedste
og i udsendelsen diskuterer journalisten
gevinsten ved ufrivillige benspænd
det der kan ske
i mangel af bedre
I seksogtyve dage har jeg haft
de samme fire hvide vægge
at spille bold op ad
den samme bold
det samme opspring
det samme vindue
jeg skal passe på
ikke at smadre
(at bo i et glashus
med en sten i hånden)
jeg vil ikke sige at
jeg er kommet til
at hade den bold
heller ikke de fire vægge
ruden
det usmadrede
jeg er bare kommet til at holde af noget andet
spindelvævet i karmen
kartoflernes øjne
knækbrødets krumme
og min mors mere end
almindelige bekymring
køkkenvaskens armatur
der er begyndt at skalle af
i de mest fantastiske flager
kobbersne
at stå på hovedet
når jeg taler i telefon
det er ikke fordi
det er bedre end før
det er bare noget andet
hvis jeg åbner vinduet og kaster bolden ud
vil jeg ikke kunne se
hvor den lander
og jeg vil ikke savne
at vide det