Work and no fun
by Louise Juhl Dalsgaard
Hun var optaget af døden, ikke i betydningen ”livets endeligt” eller som et filosofisk spørgsmål om væren versus ikkeværen. Men helt konkret – optaget af døde ting og væsner, trafikdræbte pindsvin, skelettet af en sæl, et fugleådsel. Og tabte tænder, hun samlede både sine egne og mine, venindernes også, i en lille sort æske, som hun ind imellem fandt frem for at studere indholdet af. Hun læste om tændernes anatomi, særligt fascineret var hun af emaljen, dette sære slidstærke materiale, der bestod af dødt væv uden hverken kar- eller nerveforsyning. Hun gemte på hår. Menneskehår. Katte- og hundehår, hestehår og hår fra marsvin. Abjekter, kaldte hun det, som betød ting, der var udskilt af eller afstødt fra kroppe, hår og negle, hud- og sårflager, øjenproteser, gebisser. Hun lagde håret under lup, sorterede stråene efter farve og tykkelse, gråt hår, bemærkede hun, var oftere kraftigt og mindre spaltet end for eksempel blondt og brunt hår.
Tænderne lå i æsker fordelt efter deres placering og funktion i munden, fortænder, hjørnetænder, kindtænder. Visdomstænderne fik hver en æske med rødt velour i bunden, det mindede mig om en Dracula i sin kiste, men min søster sagde, at det måtte stå for min egen regning, og hvis ikke jeg havde andet at byde ind med end sådan en omgang overtrosik vrøvl, ja så kunne jeg for hendes skyld, lige så godt gå.
Og så gik jeg, men kom tilbage få minutter senere, jeg havde jo ikke andet at gøre, ikke andre steder at gå hen. Hun var mit et og alt.